Ekspertene svarer:
Hjelp, jeg har blitt svindlet
colourbox.com
Saken oppsummert
Nettsvindel
SPØRSMÅL: Hva om jeg har gitt fra meg informasjon, og penger allerede er blitt trukket fra min konto?
SVAR: Ta kontakt med banken umiddelbart for sperring av konto. Gi samtidig banken beskjed om at du ikke gjennomførte transaksjonen(e). Banken skal da straks, og senest innen utgangen av påfølgende virkedag, tilbakeføre beløpet til deg, slik at du ikke står uten penger på konto. Jeg anbefaler at du også kontakter banken skriftlig, for eksempel på e-post eller i nettbanken.
Gi deretter banken den informasjonen den behøver for å kunne behandle saken – nærmere bestemt en oversikt over hvilke(n) transaksjon(er) det gjelder og hvordan svindelen skjedde. Holder banken deg ansvarlig, og du er uenig i bankens avgjørelse, kan du ta kontakt med din advokat i Help gjennom LOfavør Advokatforsikring.
På generelt grunnlag anbefaler jeg også at du politianmelder svindel. Sakene blir ofte henlagt, men det er viktig at slik kriminalitet blir registrert, for å belyse hvilket samfunnsproblem svindel er.
Petter Dines Olsen
Advokatfullmektig og fagansvarlig for ID-tyverisaker i Help Forsikring
Flere saker
– Ikke ta fra oss den ene produksjonsfrie dagen vår i uka, ber Heidi Gaaren politikerne om.
Erlend Angelo
Bakere vil ikke ha søndagsåpent: – Helga ryker
Foto: Rebekka Johannessen Litland. Illustrasjon: Nina Elton
Hva står partiene egentlig for? Få oversikten
Brian Cliff Olguin
Ingunn har den minste lovlige pensjonen: – Vi fortjener mer
Kasper Holgersen
HK kritiserer SV for å ville splitte opp Norgesgruppen
Vi trenger at søndagen er fri, stengt og lukka.
Katharina Dale Håkonsen
Nå må vi faktisk ta oss sammen, skriver Anne Lindmo
Coop, Rema og Norges Gruppen har samarbeidet ulovlig om priser, ifølge Konkurransetilsynet. Nå har de tre gigantene tapt klagesaken.
Lise Åserud/NTB