Ekspertene svarer:
Hjelp, jeg har blitt svindlet
colourbox.com
Saken oppsummert
Nettsvindel
SPØRSMÅL: Hva om jeg har gitt fra meg informasjon, og penger allerede er blitt trukket fra min konto?
SVAR: Ta kontakt med banken umiddelbart for sperring av konto. Gi samtidig banken beskjed om at du ikke gjennomførte transaksjonen(e). Banken skal da straks, og senest innen utgangen av påfølgende virkedag, tilbakeføre beløpet til deg, slik at du ikke står uten penger på konto. Jeg anbefaler at du også kontakter banken skriftlig, for eksempel på e-post eller i nettbanken.
Gi deretter banken den informasjonen den behøver for å kunne behandle saken – nærmere bestemt en oversikt over hvilke(n) transaksjon(er) det gjelder og hvordan svindelen skjedde. Holder banken deg ansvarlig, og du er uenig i bankens avgjørelse, kan du ta kontakt med din advokat i Help gjennom LOfavør Advokatforsikring.
På generelt grunnlag anbefaler jeg også at du politianmelder svindel. Sakene blir ofte henlagt, men det er viktig at slik kriminalitet blir registrert, for å belyse hvilket samfunnsproblem svindel er.
Petter Dines Olsen
Advokatfullmektig og fagansvarlig for ID-tyverisaker i Help Forsikring
Flere saker
FELLESSKAP: Runa Bjørk Erga stiftet nye bekjentskap gjennom lek, moro og diskusjoner.
Brian Cliff Olguin
Ikke bare lek og moro – boligpresset preget sommerkonferansen
Brian Cliff Olguin
30 ansatte har mistet jobben i Norsk Folkehjelp
Morten Hermansen er glad for at han slipper en runde i lagmannsretten.
Brian Cliff Olguin
Morten får beholde jobben. Arbeidsgiver dropper anken
Unge og midlertidige ansatte i reiseliv og servering er særlig utsatt for seksuell trakassering, ifølge Arbeidstilsynet.
Lina Winge (illustrasjonsbilde)
Sommervikarer har høyere risiko for å bli seksuelt trakassert
En større andel av befolkningen er nå arbeidsledige.
Beate Oma Dahle / NTB
Arbeidsledigheten øker mest blant de unge
– Et søndagsåpent samfunn er dårlig for de ansatte, for klimaet og for frivilligheten, sier Christopher Beckham.
Brian Cliff Olguin