Ekspertene svarer:
Hjelp, jeg har blitt svindlet
colourbox.com
Saken oppsummert
Nettsvindel
SPØRSMÅL: Hva om jeg har gitt fra meg informasjon, og penger allerede er blitt trukket fra min konto?
SVAR: Ta kontakt med banken umiddelbart for sperring av konto. Gi samtidig banken beskjed om at du ikke gjennomførte transaksjonen(e). Banken skal da straks, og senest innen utgangen av påfølgende virkedag, tilbakeføre beløpet til deg, slik at du ikke står uten penger på konto. Jeg anbefaler at du også kontakter banken skriftlig, for eksempel på e-post eller i nettbanken.
Gi deretter banken den informasjonen den behøver for å kunne behandle saken – nærmere bestemt en oversikt over hvilke(n) transaksjon(er) det gjelder og hvordan svindelen skjedde. Holder banken deg ansvarlig, og du er uenig i bankens avgjørelse, kan du ta kontakt med din advokat i Help gjennom LOfavør Advokatforsikring.
På generelt grunnlag anbefaler jeg også at du politianmelder svindel. Sakene blir ofte henlagt, men det er viktig at slik kriminalitet blir registrert, for å belyse hvilket samfunnsproblem svindel er.
Petter Dines Olsen
Advokatfullmektig og fagansvarlig for ID-tyverisaker i Help Forsikring
Flere saker
Jonas Sandboe
NHO vil ikke forhandle om tjenestepensjon i lønnsoppgjøret
Cecilie Wirkola, leder av LO Finans Sparebank1 Nord-Norge.
Jonas Sandboe
Fleksibel arbeidstid kan ødelegge familielivet
– Det er ikke fred i Gaza, understreker Line Khateeb.
Jonas Sandboe
Lederen av Palestinakomiteen: – Presset må økes
– Det er ikke nok å bare bruke ord. Derfor streiker vi, fordi at nok er nok, sier LO i Oslos leder Ingunn Gjerstad.
Leif Martin Kirknes
Flytter dato for politisk streik etter kritikk
HK Danmark
Dansk forbundsleder trekker seg etter avsløringer
Elisabeth Hajo liker best å jobbe på lørdager.
Herman Bjørnson Hagen

