JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jobben min:

Hodet var fullt av stemmer

HVEM: Mette Kjellstorp (62)
HVOR: Granada, Halden

Brian Cliff Olguin

katharina@lomedia.no

brian@lomedia.no

Da jeg dro fra jobben før, var ørene mine rødglødende. Jeg kunne få hundre telefonsamtaler på én dag. Mange ringte for å klage. Det er veldig krevende. Jeg prøvde å sette meg inn i situasjonen deres. Mellom hver samtale måtte jeg omstille meg.

Da jeg satte meg i bilen for å kjøre hjem, var hodet så fullt av stemmer og støy at jeg ikke kunne ha på radioen eller høre musikk. Sånn var det å jobbe som kundebehandler for 20 år sida. Mye har endret seg.

I dag er jeg ikke pålogget så mye på telefon. Jeg bruker fra 60 til 80 prosent av tida til å oversette tekster fra svensk til norsk. Jeg er ikke utdannet oversetter, men jeg er oppvokst med svensk TV, og Halden er nærme grensa.

I tillegg fyller jeg opp arbeidstida med å svare på e-poster og chat.

Det er litt vanskelig å forklare hva Granada er. Vi selger ingenting, men tilbyr kundeservice, håndtering av e-poster, telefoner, chat og sosiale medier i tillegg til lager for eksterne kunder.

En av bedriftene jeg er kundebehandler for er Sløyd-Detaljer, en svensk hobbybutikk. De har jeg jobbet med i åtte år. Jeg har besøkt bedriften i Sverige. Mange av kundene til Sløyd-Detaljer vil ha produktinformasjon.

Akkurat nå chattet jeg med en som lurte på hvilket materiale som er det beste til å støpe en vase av. Jeg undersøkte og kom fram til at det er betong. 

Vi tar også imot samtaler for Redningsselskapet. De som tar kontakt vil gjerne registrere båten sin, og det skal helst skje kjapt fordi det er sommer og de vil ut på fjorden.

Årsaken til at vi har kundeservice for Redningsselskapet er at de ikke har kapasitet til å svare på alle henvendelsene. Kundene som tar kontakt ringer til Redningsselskapet og blir satt over til oss. Da svarer vi «Velkommen til Redningsselskapet».

Kundene vet ikke at de snakker med oss. De skal føle at de kommer i direkte kontakt med bedriften. Jeg svarer aldri fra en Granada-e-postadresse.

Jeg ble mamma da jeg var 16 år gammel. Nå har jeg en datter på 46 år, er gift og har tre barnebarn og et bonusbarnebarn.

Etter at jeg fikk barn, var jeg noen år hjemme før jeg begynte å jobbe i Posten. Der jobbet jeg til postkontoret ble lagt ned.

Nå har jeg arbeidet her i 25 år og har vært tillitsvalgt i 23 år. Jeg jobber mye med lokale lønnsforhandlinger, noe som er interessant. Jeg er opptatt av AFP, at ansatte er obs på at de må ta den ut.

Jeg er selv 62 år og har fått innvilget AFP, men sparer pengene. Jeg tenker å jobbe noen år til før jeg går av med pensjon.