Har du ikke tariffavtale på jobben din? Slik går du fram for å få det
Uten tariffavtale på arbeidsplassen går du glipp av en rekke fordeler. Men det kan du og kollegene dine gjøre noe med. Her er oppskriften.
Sheila Hegge Olsen/Colourbox
Saken oppsummert
lene.svenning@lomedia.no
sheila@lomedia.no
1. Organiser dere
Minst ti prosent av de ansatte på en arbeidsplass må være medlemmer i et forbund for at det skal kunne kreve tariffavtale. HK vil at minst halvparten er medlemmer før de gjør det.
Trenger du hjelp til å spre informasjon og organisere kollegene? Da kan du få hjelp av HK.
2. Velg en kontaktperson
Velg en kontaktperson eller flere som kan være deres tillitsvalgte i denne prosessen.
3. Ta kontakt med HK
Be forbundet kreve tariffavtale for dere. De sender krav om det til arbeidsgiveren deres eller til arbeidsgiverforeningen bedriften er medlem i.
Kilde: HK
LES OGSÅ: Rekordmange nye tariffavtaler i Handel og Kontor i fjor
Hva er en tariffavtale?
• En tariffavtale er en avtale om lønns- og arbeidsforhold, som oftest innenfor en bransje.
• Avtalen er inngått mellom en arbeidstakerorganisasjon og en arbeidsgiverorganisasjon, for eksempel HK og Virke. For at den skal gjelde på en arbeidsplass, må arbeidstakerorganisasjonen kreve at den skal det.
• Når det er lønnsoppgjør, er det nettopp tariffavtalene som er gjenstand for forhandlinger.
Fordelene med tariffavtale:
• Minstelønnssatser som reguleres hvert år
• Tillegg for ubekvem arbeidstid
• Bedre tillegg for overtidsarbeid enn i arbeidsmiljøloven
• Lønn på bevegelige helligdager
• Regulert arbeidstid
• Avtalefestet pensjon
• Rett til velferdspermisjoner
• Tillitsvalgte som sørger for at dere har innflytelse på arbeidsplassen
• Rett til å forhandle med sjefen
Flere saker
– Det er ikke greit. Det skaper forskjeller mellom folk i ulike bransjer, sier Emilija Velican.
Herman Bjørnson Hagen
Emilija (28) blir en pensjonstaper: – Det er ikke greit
– Det er vanskelig å stå alene mot arbeidsgiverne, spesielt hvis du er ung og ny, sier Markus Olsen.
Herman Bjørnson Hagen
Synsam-ansatte har fått øynene opp for ordna forhold
Natalija Kandic og Vilde Gjesdal snakket med unge på jobb om blant annet kameraoveråking og arbeidskontrakter.
Brian Cliff Olguin
Natalija og Vilde sjekket Alna-senteret for snusk
FELLESSKAP: Runa Bjørk Erga stiftet nye bekjentskap gjennom lek, moro og diskusjoner.
Brian Cliff Olguin
Ikke bare lek og moro – boligpresset preget sommerkonferansen
Brian Cliff Olguin
30 ansatte har mistet jobben i Norsk Folkehjelp
Morten Hermansen er glad for at han slipper en runde i lagmannsretten.
Brian Cliff Olguin
Morten får beholde jobben. Arbeidsgiver dropper anken
Hva er en tariffavtale?
• En tariffavtale er en avtale om lønns- og arbeidsforhold, som oftest innenfor en bransje.
• Avtalen er inngått mellom en arbeidstakerorganisasjon og en arbeidsgiverorganisasjon, for eksempel HK og Virke. For at den skal gjelde på en arbeidsplass, må arbeidstakerorganisasjonen kreve at den skal det.
• Når det er lønnsoppgjør, er det nettopp tariffavtalene som er gjenstand for forhandlinger.
Fordelene med tariffavtale:
• Minstelønnssatser som reguleres hvert år
• Tillegg for ubekvem arbeidstid
• Bedre tillegg for overtidsarbeid enn i arbeidsmiljøloven
• Lønn på bevegelige helligdager
• Regulert arbeidstid
• Avtalefestet pensjon
• Rett til velferdspermisjoner
• Tillitsvalgte som sørger for at dere har innflytelse på arbeidsplassen
• Rett til å forhandle med sjefen