SLUTT. Vinmonopolet følger regjeringens råd om å slutte å selge vin fra okkuperte områder i Palestina. (Arkivbildet)

Brian Cliff Olguin

Vinmonopolet stanser salg av vin fra okkuperte områder

Klubbleder Helge Storvik har kjempet for å fjerne vin produsert av israelske bosettere fra hyllene til Vinmonopolet. Nå er salget stanset.
08.03.2024
11.03.2024 15:27

katharina@lomedia.no

Torsdag morgen var regjeringen ute i media og frarådet handel med ulovlig israelske bosetninger i Palestina. Torsdag ettermiddag vedtok et enstemmig styret i Vinmonopolet å boikotte vin fra Israel-okkuperte områder.

Leder Helge Storvik av Handel og Kontor (HK) Vinmonopolet er fornøyd med beslutningen. Han deltok på styremøtet som ansattes representant.

– Omsider har Vinmonopolet tatt det ansvaret som vi burde tatt for lenge siden. Nå skal vi ikke lenger selge vin fra okkuperte områder i Palestina, sier Storvik.

Det betyr at alle produkter fra Golanhøydene og Vestbredden fjernes fra nettsidene til Vinmonopolet og fra hyllene i butikkene.

– Vinmonopolet legger regjeringens tydelige fraråding til grunn, og Vinmonopolets styre har fredag morgen besluttet å stanse distribusjon og salg av produkter fra israelske bosetninger, med umiddelbar virkning, skriver Elisabeth Hunter, administrerende direktør i Vinmonopolet i en pressemelding.

Vinmonopolet selger fortsatt vin og brennevin – til sammen 13 produkter – fra Israel. Storvik mener de burde slutte å selge disse varene også.

– Total boikott av israelske produkter var ikke et tema på styremøtet i går.

FORNØYD: Klubbleder Helge Storvik har kjempet for boikott av vin fra Israelsk-okkuperte områder. Nå er det slutt på salg av vin produsert av bosettere.

Martin Guttormsen Slørdal

08.03.2024