PÅSKEFERIE: Må du jobbe på påskeaften, kan det stikke kjepper i hjulene for en tur på fjellet.

Katharina Dale Håkonsen

Påskeferien nærmer seg. Se om du rett til fri fra jobben

Lurer du på om du har fri onsdag før skjærtorsdag eller på påskeaften? Det korte svaret er: Det spørs om du har tariffavtale eller ei.
15.03.2024
04.04.2024 14:03

brian@lomedia.no

I arbeidsmiljøloven står det at man skal ha fri etter klokka 18 før en søndag og før en helligdag. Skjærtorsdag, langfredag, 1. og 2. påskedag er helligdager.

Det betyr at du har rett til fri fra klokka 18 på onsdag før skjærtorsdag, med mindre arbeidets art gjør det nødvendig å arbeide.

Varehandelen

I alle de tre tariffavtalene som gjelder for varehandelen, slås det fast at de ansatte har rett til fri på påskeaften.

«Påskeaften er fridag», står det i landsoverenskomsten mellom Handel og Kontor (HK) og Virke, som er den tariffavtalen som gjelder flest ansatte i varehandelen.

Samtidig står det: «Når bedriftsmessige hensyn gjør det nødvendig at arbeidet holdes i gang, gis personalet fri i den utstrekning det er anledning til det.»

Enighet med tillitsvalgt

HK og arbeidsgiverne ble allerede i 1946 enige om at påskeaften er en fridag for ansatte i varehandelen. Siden har bestemmelsen vært gjenstand for uenighet ved flere anledninger.

I 1952 behandlet Arbeidsretten saken. Her ble det konstatert at påskeaften i hovedregel er en fridag, men at det kan gjøres unntak av «bedriftsmessige hensyn».

Med «bedriftsmessige hensyn» holder det ikke å vise til at bedriftene forventer en viss omsetning på påskeaften for å holde åpent. Et eksempel HK gir på såkalt bedriftsmessige hensyn, er om butikkene forventer et parti frysevarer som må på fryselager for ikke å bli ødelagt.

Arbeidsretten slo også fast at bedriftene ikke ensidig kan bestemme seg for å holde åpent på påskeaften, men at ledelsen må finne en ordning sammen med de tillitsvalgte.

Hvis du velger å jobbe på påskeaften, må du på forhånd avtale hva du skal ha i tillegg til den ordinære lønna di, skriver HK i sitt informasjonshefte om arbeidstid i påska.

Les også: Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften

100 prosent tillegg

Også de som er omfattet av handelsoverenskomsten mellom HK og NHO har rett til fri påskeaften. Skal du likevel jobbe, skal du ha minst 100 prosent tillegg per time hele døgnet. Hvis påskeaften faller på din jobblørdag, skal du ha lønn selv om du ikke jobber.

Jobber du i bokhandel og har en tariffavtale gjennom HK, er det mest sannsynlig Bok- og papiravtalen som gjelder.

Da står det i overenskomsten at påskeaften er en fridag. Men også her finner vi den samme merknaden om «bedriftsmessige hensyn», som betyr at tillitsvalgte skal involveres hvis bedriften vil holde åpent påskeaften. Hvis du velger å jobbe, må det avtales et tillegg på toppen av den ordinære lønna.

Eget tillegg i Vinmonopolet

Vinmonopolansatte er omfattet av overenskomsten mellom HK og Vinmonopolet AS. «Onsdagen før skjærtorsdag skal arbeidstiden på kontorene og i driften være fire timer netto. Arbeidstid utover de fire nettotimene skal godtgjøres som for overtid på dag før helligdag», står det i overenskomsten.

Onsdagen er altså i prinsippet en noe kortere arbeidsdag med åpningstider fra klokka 10 til 16.

Vinmonopolet holder åpent på påskeaften fra klokka 10 til 15, men fordi det i står oppført som en fridag i overenskomsten har de ansatte framforhandlet et tillegg som kompensasjon.

Rett til fri fra klokka 13

Det enkleste først: Påskeaften er alltid på en lørdag, og de med kontorjobber har fri på lørdager.

Spørsmålet om påskefri for kontoristene dreier seg oftest om man kan slippe lange utfartskøer på veier og flyplasser med fri på onsdag før skjærtorsdag.

Loven er klar på at du har rett til fri fra klokka 18 dagen før helligdag, som betyr at onsdagen er en helt vanlig arbeidsdag for kontorister. Men når du har tariffavtale, kan det hende at overenskomsten din gir deg rett til mer fri.

De som jobber på arbeidsplasser som Norsk Folkehjelp, LO-forbund, enkelte politiske partier eller fagbevegelsen er som regel omfattet av tariffavtalen mellom HK og Arbeiderbevegelsens Arbeidsgiverforening.

Da har man fri fra klokka 13 på onsdag før skjærtorsdag. Men vær obs på at du kan ha rett til mer fri.

Lokale avtaler kan ha bedre vilkår

Leder i bransjerådet HK Fagbevegelse, Raymond Alstad, forteller at enkelte arbeidsplasser har lokale særavtaler som gir arbeidstaker rett til mer fri. En lokal særavtale er en avtale mellom en klubb eller forening og lokal arbeidsgiver, som kommer i tillegg til en landsomfattende tariffavtale.

– Ansatte i LO har for eksempel fri onsdagen før skjærtorsdag, så her bør man se nærmere på lokalavtalene, sier Alstad.

Dermed skal du ikke fortvile om tariffavtalen din ikke nevner noe om påskefri, for det kan hende at det er forhandlet fram i din lokale særavtale. Og hvis ikke, så er det kanskje noe din tillitsvalgt kan ta med inn neste gang dere har lokale forhandlinger i bedriften.

15.03.2024
04.04.2024 14:03