LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

Herman Bjørnson Hagen

Fagorganisering

Da Isak (20) begynte å jobbe, ble han sjokkert over hvor dårlig folk kjenner rettighetene sine

Nå gir Isak Hagaseth Mydske videregåendeelevene en innføring i fagbevegelsen og reglene i arbeidslivet.
28.02.2024
01.03.2024 08:38

herman@lomedia.no

Noen følger nøye med, noen er sløve i blikket, andre ser ned i telefonen.

Når jusstudent Isak Hagaseth Mydske ikke er på universitetet, bruker han blant annet tida si på å gi videregåendeelever en innføring i fagbevegelsen, LOs rolle og hvilke rettigheter og regler som finnes i arbeidslivet.

Vi blir med når han skal møte to førsteklasser i studiespesialisering på Edvard Munch videregående skole i Oslo sentrum.

Mydske prøver å fange elevenes oppmerksomhet:

– LO jobber for at dere skal få bedre betalt, sier han.

Det er kanskje enklere å engasjere med penger enn uttrykk som trepartssamarbeidet og arbeidsmiljøloven.

– Kjedelige ord som voksne menn bruker uten å egentlig vite hva betyr, sier Mydske og smiler til elevene.

Det varierer hvor godt klassene Isak Hagaseth Mydske møter, følger med. Denne gangen var han heldig.

Herman Bjørnson Hagen

Folk kunne lite

Hvorfor gidder egentlig Mydske å bruke tida si på dette?

– Jeg begynte å jobbe i butikk. Da merka jeg hvor lite folk kunne om rettighetene sine, sier han til HK-Nytt.

Mydske ble sjokkert over at ord som verneombud og overtidsbetaling nesten var fremmede, og at mange ikke engang hadde hørt om fagforeninger. Han mener for mange venter lenge med å organisere seg.

– Målet mitt er at elevene skal spørre etter en tillitsvalgt og bli medlem med én gang de begynner å jobbe.

Fikk du med deg denne? Morten ble forsøkt sparket av McDonald's – så klarte han det «umulige»

Arbeiderpartiet?

Elevene er spesielt interesserte i å høre om hvordan man får en tariffavtale og hva den innebærer.

Mange av dem Mydske møter, blir overraska over forskjellen mellom lov og tariffavtale. De blir også positivt overraska over hvor sterkt fagforeningene står i Norge, sammenligna med andre land.

På Edvard Munch videregående skole spør flere elever om hvor dyrt det er å være medlem og om det er vanskelig å melde seg inn.

Men det kanskje mest kompliserte spørsmålet kommer til slutt. En hånd rekkes i været: «Hva med oss som ikke vil være tilknytta Arbeiderpartiet?»

– Forholdet mellom partiene og arbeidstakerforeningene har endra seg mye over tid. Nå er LO en parti­uavhengig organisasjon. Det er ikke sånn at du må stemme Ap selv om du er med i LO, svarer Mydske.

28.02.2024
01.03.2024 08:38