I Markveien på Grünerløkka holder allerede mange butikker ulovlig søndagsåpent. John Thomas Suhr advarer mot å la butikkene der og andre steder holde åpent på søndager.

Leif Martin Kirknes

Søndagsåpne butikker

Byrådet vil gjøre Oslo søndagsåpent. Uaktuelt, svarer fagforeningsleder

Folk er arbeidstakere, ikke kun forbrukere, understreker fagforeningsleder John Thomas Suhr i Handel og Kontor.
28.02.2024
01.03.2024 13:59

herman@lomedia.no

Under valgkampen i fjor høst gjorde Høyre det klart at de ønska å gjøre flere deler av Oslo til «typiske turiststeder», slik at butikkene kan holde søndagsåpent.

I hovedsak skal butikker holde stengt på søndager og andre helligdager, ifølge helligdagsloven. Et av unntaka er hvis stedet blir definert som et typisk turiststed. For å bli det må kommunen søke statsforvalteren i sin region (tidl. fylkesmannen).

Én av tre kommuner i Norge har allerede fått godkjent søknadene sine om at hele eller deler av kommunen er et typisk turiststed, viser en kartlegging HK-Nytt har gjort.

Nå er også Oslo i gang med søknaden.

– Jeg syns det er rart å ikke definere Oslo som en turistby, sier byråd for kultur og utvikling, Anita Leirvik North til NRK, som også har omtalt saken.

Forslaget får fagforeningsleder John Thomas Suhr i Oslo-Akershus Handel og Kontor til å se rødt.

– Dette er et av de voldsomste angrepa på arbeidsfolk vi har sett fra et Høyre-byråd på lenge. Åpner de døra i storbyene, torpederes den felles fridagen som arbeidsfolk har kjempa fram, sier Suhr til HK-Nytt.

Med rundt 20.000 medlemmer, er Oslo-Akershus HK Norges største fagforening.

– Vi kommer til å slåss mot dette med alt vi har, sier han.

Bakgrunn: Én av tre kommuner har søndagsåpne butikker

Noen områder

I valgkampen sa byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) at partiet i hovedsak ønska å åpne opp for søndagsåpne butikker i Oslo sentrum innafor Ring 1 (Karl Johan, Aker Brygge osv.), Grünerløkka, Hegdehaugsveien og Bogstadveien. Det er disse områdene som fortsatt er mest aktuelle.

Les også: Et tjuetalls butikker på Grünerløkka i Oslo er ulovlig søndagsåpne

Høyre begrunner søknaden med at de vil utvikle Oslo som turistby. I 2019 blei det registrert 5,6 millioner gjestedøgn i Oslo, ifølge Visit Oslo. De fleste som besøkte byen var norske.

Før søknaden eventuelt blir sendt skal det gjennomføres et innspillsmøte for å bestemme hvilke områder det skal søkes om.

Et flertall i Oslo bystyre må også vedta søknaden før den blir sendt. Frp og Venstre vil høyst sannsynlig støtte forslaget, men da mangler de fortsatt én stemme for å få flertall. Den uavhengige representanten Lars Petter Solås, som nylig blei utestengt fra Frp, vil sannsynligvis støtte forslaget.

KrF, som har en representant i bystyret, er mot søndagsåpne butikker.

Ikke kun forbrukere

– Byråden må ta seg en tur ut og prate med de tusenvis av folka som jobber i butikk. Ingen vil ha dette, sier Oslo-Akershus HK-leder John Thomas Suhr.

Heller ikke arbeidsgiverforeningene Virke og NHO har ønska noe frislipp av søndagsåpne butikker. Administrerende direktør Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening (OHF) sier tja.

– I turistområdene, de områdene av Oslo sentrum som tiltrekker veldig mye turister, så er nok handelsstanden overveiende positiv, sier han til NRK.

Men:

– Men hvis man ikke har en forventning om spesielt mye omsetning på en søndag, vil det jo ikke være lønnsomt. Da vil man få flere timer åpent og kanskje selge det samme volumet, sier han til NRK.

– Trur byrådet at vi kommer til handle mer bøker, leker eller TV-er? Nei, for folk får ikke bedre råd av at butikkene er åpne på søndagene, sier Suhr.

Derfor mener han at Høyre kun er ideologisk motivert i dette spørsmålet. Det er ikke forankra hos verken næringa eller de ansatte, ifølge Suhr.

– Vi må huske at vanlige folk ikke hovedsakelig er forbrukere, men arbeidstakere.

Høyre har fått mulighet til å kommentere innholdet i denne artikkelen, men har ikke svart innen fristen.

Ringvirkninger

Sjøl om ikke butikkene blir pålagt å holde åpent på søndager, vil de i praksis måtte holde åpent hvis konkurrentene gjør det.

– Kjøpesentrene vil også pålegge butikkene å holde åpent, sier Suhr.

Han understreker at å åpne opp for søndagsåpne butikker i Oslo vil ha negative konsekvenser for andre deler av samfunnet. Det er ikke bare butikkene som må holde søndagsåpent, mener han.

– Barnehager, kollektivtransport og alt annet som skal til for at folk kommer seg på jobb vil også måtte holde åpent. Dette handler om hvordan arbeidslivet vårt skal se ut, sier Suhr.

Fagforeningslederen reagerer også på at Høyre dytter studentene foran seg.

– Studenter vil ikke jobbe i helga. Studiefinansieringa er så dårlig at de må.

Reglene må

Barne- og familiedepartementet vurderer for tida om det skal gjøres noe med reglene i helligdagsloven. Rødt har foreslått på Stortinget å sette alle søknader på pause fram til regjeringa kommer tilbake med nye regler.

At Oslo er i gang med søknaden, mener Rødt-politiker Mímir Kristjánsson understreker behovet for dette.

– Vi kan ikke havne i en situasjon der vi utreder og utreder, samtidig som store norske byer sender inn søknader om å bli søndagsåpne. Det er vanskelig å få tannkremen tilbake på tuben, sier Krístjansson.

Komiteen på Stortinget har stemt ned forslaget fra Rødt.

28.02.2024
01.03.2024 13:59