BRA: I fjor fikk Vinmonopolet-ansatte økt lønna med 5,4 prosent. Illustrasjonsfoto

Brian Cliff Olguin

Lønnsoppgjøret 2024

Brudd i lønnsforhandlinger: Vinmonopolet og de ansatte klarte ikke bli enige

Vinmonopolet og HK klarte ikke å bli enige i de lokale forhandlingene for 1.200 ansatte.
03.05.2024 12:25

herman@lomedia.no

Lønnsforhandlingene mellom Handel og Kontor (HK) og Vinmonopolet stoppa opp tirsdag kveld. Nå må partene få bistand fra LO Stat og arbeidsgiverorganisasjonen Spekter for å prøve å lande en avtale.

– Det vi blei tilbudt var ikke godt nok etter de fire kriteriene for lokale forhandlinger i Spekter. Nå ser vi fram til bistandsforhandlinger og håper vi kan bli enige så raskt som mulig, skriver HK-nestleder Lena Reitan i en sms til HK-Nytt.

De fire kriteriene Reitan viser til er: Virksomhetens økonomi, produktivitet, konkurranseevne og framtidsutsikter. Disse er definert i tariffavtalen mellom LO og Spekter.

Hovedkravet i årets lønnsoppgjør er økt kjøpekraft. Da må lønna øke mer enn prisene.

8. mai møtes HK og Vinmonopolet med bistand fra LO og Spekter for å prøve å bli enige.

Flere ledd

Vinmonopolet er, som flere andre statlig eide bedrifter, medlem av arbeidsgiverorganisasjonen Spekter. Oppgjøra med Spekter er annerledes fra oppgjøra med for eksempel NHO og Virke.

1. Først er det sentrale forhandlinger mellom LO Stat og Spekter. I år blei partene enige om at alle ansatte i Spekter-bedrifter får minst 13.650 kroner i lønnsvekst. Dette kalles A-delen av forhandlingene.

2. Deretter går medlemsbedriftene og fagforeningene raskt i gang med sine lokale forhandlinger – den såkalte B-delen av forhandlingene. Hvis bedriften og fagforeninga ikke blir enige, kan de be om bistand fra LO Stat og Spekter for å komme i mål.

3. Hvis partene fortsatt ikke blir enige tar Spekter og LO Stat over forhandlingene. Dette kalles fase tre. Blir ikke partene enige her, går oppgjøret til mekling og kan resultere i streik.

Spekter-bedriftene er delt inn i områder. Vinmonopolet er en del av området «virksomheter med definerte samfunnsoppdrag». Hvis det blir streik i Vinmonopolet, kan også andre bedrifter i samme område tas ut.

Norsk Tipping, Enova, Ruter og Innovasjon Norge er noen eksempler på virksomheter i samme område som Vinmonopolet.

Bakgrunn: Dette blei de enige om i frontfaget

5,4 prosent

I fjorårets oppgjør blei partene enige om følgende:

• Grunnlønna økte med 5,4 prosent. Lønnssatsene i tariffavtalen økte tilsvarende.

• Kompetansetillegget for ansatte med relevant fagbrev eller gjennomført intern skolering økte fra 19 til 20 kroner i timen.

03.05.2024 12:25