LOs VAKTBIKKJE KOMMER SNART TIL EN ARBEIDSPLASS NÆR DEG: Yasmin Osee Aakre, Kristina Støren, Margrethe Gustavsen og Mandana Yousefi er i gang med å gå sommerpatrulje.

Gatelangs med vaktbikkja

LOs sommerpatrulje er i gang.
26.06.2017

martin.slordal@lomedia.no

LOs sommerpatrulje er i gang i Oslo og Akershus. På mandag fikk butikker og serveringssteder på Grønland besøk av LOs vaktbikkje.

Mandana Yousefi, faglig ungdomssekretær i LO Oslo/Akershus, mener den viktigste oppgaven til sommerpatruljen er å drive opplysningsarbeid.

– Unge arbeidstakere skal ha en god start på arbeidslivet. Da hjelper det å få informasjon fra oss om hva man har krav på, og å få mulighet til å bli organisert, sier hun til HK-Nytt.

LES OGSÅ: Stort prosjekt gir mange nye LO-medlemmer

Ferske vaktbikkjer

Yousefi har med seg tre ferske vaktbikkjer gjennom Grønlands gater. HK-medlem Margrethe Gustavsen er en av dem. Hun tror at de fleste arbeidsgiverne som bryter arbeidsmiljøloven, ikke gjør det bevisst.

– Jeg tror det heller dreier seg om at de ikke kjenner til alle reglene, sier Gustavsen.

På en Rema 1000-butikk i sentrum kommer sommerpatruljen i kontakt med butikkmedarbeider Sala Sikabi.

Mandana Yousefi og Kristina Støren stiller spørsmål om forholdene på jobben og krysser av på det faste skjemaet de går igjennom med unge ansatte de møter på patrulje.

Sikabi forteller at han er fast ansatt, har arbeidskontrakten i orden og at han trives godt i butikken han har jobbet i et halvt år. Sikabi er fra Spania, og han har ikke hørt om LO tidligere. Yousefi og Støren foreslår at han organiserer seg i Handel og Kontor. Sikabi vil tenke på det.

TENKER SEG OM: Butikkmedarbeider Salas Sikabi ville tenke seg om før han ble LO-medlem.

Jobbet uten kontrakt

Yasmin Osee Aakre går også sommerpatrulje for første gang. Aakre og Gustavsen avlegger et besøk på et serveringssted der alt ser ut til å være på stell. Aakre har selv jobbet i kafeer og i butikker i ti år, og hun har nettopp meldt seg inn i Fellesforbundet. Hun har erfart hvordan det useriøse arbeidslivet kan være.

– Jeg har jobbet på steder med mangelfull arbeidskontrakt, og jeg har også jobbet et sted helt uten kontrakt. Derfor synes jeg det er en veldig viktig jobb å informere alle arbeidstakere om hvordan det skal være, sier hun.

Lang tradisjon

I over 30 år har LOs sommerpatrulje besøkt norske arbeidsplasser for å sjekke at arbeidstakerne får det de har krav på når det gjelder lønn, pauser og at arbeidskontraktene er i orden. 600 tillitsvalgte fra hele landet bidrar til å gjøre arbeidslivet tryggere i sommermånedene.

Sommerpatruljen driver oppsøkende virksomhet, og i fjor sjekket patruljen over 6.000 virksomheter ifølge LOs ungdomsrådgiver Pål Henriksen Spjelkavik, som er ansvarlig for årets patrulje.

– Hvis du er usikker på om ting er riktig på arbeidsplassen, eller for den saks skyld, hvis du er sikker på at det er feil, så kan du både ringe eller sende e-post til LOs sommerpatrulje, sier Spjelkavik til Frifagbevegelse.

BYRÅDSLEDER PÅ PATRULJE: Raymond Johansen og Inger Helene Vaaten ble med sommerpatruljen til Ark og sjekket hvordan Ashley Rawson (t.h) hadde det på jobb.

Byrådsleder på sommerpatrulje

Hos Ark på Karl Johans gate tropper også byrådsleder og HK-medlem Raymond Johansen fra Arbeiderpartiet opp sammen med en av sommerpatruljene. Han ønsker å bidra på en av årets viktigste jobber.

– Vi vet at ungdom kan bli utnyttet i arbeidslivet. Sommerpatruljen gjør en viktig jobb. Vi ønsker skikkelige og ryddige arbeidsforhold for dem som har sommerjobb, sier Johansen til HK-Nytt.

LES OGSÅ:

• Sjekk at sommerjobben holder mål

• Podkast: LOs sommerpatrulje er klar

26.06.2017