Tannhelse

Fagforeninga betalte for smilet til Fredrik

I Møre og Romsdal kan HK-medlemmer få penger til å fikse tennene.
– For lavtlønte er det ekstra viktig med litt ekstra støtte, sier Fredrik Olsen.

Herman Bjørnson Hagen

herman@lomedia.no

Knekt ei tann eller fått en rotfylling? Det blei fort dyrt.

Det er store sosiale forskjeller når det kommer til tannhelse, har SSB vist. Har du dårlig råd, er det større risiko for at tannhelsa di også er dårlig.

Mange medlemmer i bransjene Handel og Kontor (HK) organiserer er lavtlønte, spesielt i varehandelen.

Derfor har fagforeninga Møre og Romsdal HK har innført en støtteordning for å gjøre tannlegeregninga litt mer overkommelig for medlemmene.

– Folk sier det er dyrt å være medlem nå. Dette er penger spart på toppen av andre medlemsfordeler, sier leder av Møre og Romsdal HK, Kent Logan Jelle.

Butikkmedarbeider Fredrik Olsen (24) er blant dem som har brukt tilbudet. Da han hadde hull i tennene og måtte bore, fikk han nesten halve regninga betalt av fagforeninga.

– Det skal ikke så mange kroner til for å hjelpe folk, sier han.

Tannstøtte

I et års tid har fagforeninga gjennomført et prøveprosjekt der medlemmene kan søke om å få 1.000 kroner av tannlegeregninga dekt.

Medlemmene kan bare få penger til å dekke behandling av skader og lignende, ikke vanlige kontrolltimer. Det vil si: Må du for eksempel bore eller trekke ei tann, kan du få penger.

– Vi leste en artikkel om at Fagforbundet i Sør-Varanger og Alta gjorde noe lignende. Det syns vi var en veldig god idé, sier Jelle.

Han sier det passa bra å innføre en slik ordning, sia LOfavørs tannhelseforsikring opphørte 1. januar 2021.

– Det er dyrtid, så det har mye å si at vi kan tilby en ekstra fordel til medlemma våre, sier Jelle.

Les denne saken fra 2021: HK-lederen kjemper for gratis tannhelse. Nå spiller han på lag med SV og Rødt

Viktig for lavtlønte

Fredrik Olsen leier en leilighet aleine, og anslår at han har rundt 16-17.000 kroner i månedlige utgifter.

Sist han dro til tannlegen fikk han den nedslående beskjeden: «Hull. Her må det bores». Regninga kom på cirka 2.500 kroner.

– Med alle de faste utgiftene er det kjipt å betale en sånn uforutsett regning, sier han.

– Med butikkmedarbeiderlønn har du kanskje ikke råd til å gå til tannlegen veldig ofte heller?

– Nei, da må jeg spare. Jeg må være forsiktig med hva jeg bruker penger på, svarer Olsen.

Derfor er han glad for at fagforeninga tok litt av støyten for tannlegebesøket. Spesielt viktig er det for folk i lavtlønte yrker, mener han.

– Men det må nok reklameres litt mer for. Jeg håper at flere bruker ordninga.

Videreført

Mer enn 12 medlemmer har brukt ordninga sia den blei innført i 2023.

Jelle sier at fagforeninga kun har fått gode tilbakemeldinger. Men han er redd for at folk ikke har fått med seg at ordninga finnes.

15. mars bestemte Møre og Romsdals årsmøte at ordninga videreføres. Nå skal de reklamere bedre for ordninga.

Jelle håper også at flere fagforeninger tar inspirasjon av tannhelsestøtta.

– På sikt håper vi at dette kan bli en fordel for alle i HK. Da er det bra at det testes lokalt først, sier Jelle.

Kent Logan Jelle håper flere fagforeninger gir medlemmene økonomisk støtte ved tannlegebesøk.

Brian Cliff Olguin

Det har også blitt diskutert om de skal øke beløpet i ordninga eller gi medlemmer mulighet til å søke om støtte for tannbehandling til barna sine. Man får vanligvis ikke full refusjon fra det offentlige når barna må ha tannregulering.

Barn fra husholdninger med lav inntekt har sjeldnere regulering enn barn fra husholdninger med høy inntekt, ifølge SSB.

Det blei ikke gjort noen endringer i ordninga på det siste årsmøtet.

Les også: Jobber du i varehandelen? Da er det større risiko for at du blir ufør

Tannhelsereform

Sosialistisk Venstreparti (SV) har gjennom forhandlingene med regjeringa om statsbudsjettet fått gjennomslag for å gjøre tannhelse billigere for unge.

Nå skal også folk som er fra 21 til 24 år bare betale en egenandel på 25 prosent for tannlegebesøk, så lenge det er hos den offentlige tannhelsetjenesten, ifølge Helse Norge.

For barn opp til 18 år er all behandling, utenom regulering, gratis. Unge som fyller 19 eller 20 i behandlingsåret må også betale en egenandel på 25 prosent.

Flere partier mener at tannhelse må være en del av de offentlige helsetjenestene for alle.

I regjeringsplattformen til Arbeiderpartiet og Senterpartiet står det også at regjeringa ønsker å gradvis utvide den offentlige tannhelsetjenesten slik at den på sikt blir likestilt med andre helsetjenester.

Det blei også satt ned et tannhelseutvalg sommeren 2022 som skal foreslå endringer i tannhelsesystemet i Norge. De skal levere sin rapport i juni 2024.

Trykk her for å få nyheter fra HK-Nytt rett i e-postkassa