Lønnsoppgjøret 2024

Ansatte på bensinstasjon skal få ny lønn

Bedre beskyttelse mot trakassering og trusler blir også en viktig del av lønnsforhandlingene til bensinstasjonsansatte.
Illustrasjonsfoto.

Leif Martin Kirknes

herman@lomedia.no

Både timelønna og tillegga for kvelds-, helg- og nattarbeid er mye lavere for bensinstasjonsansatte enn for butikkansatte.

6. og 7. mai møter Handel og Kontor (HK) arbeidsgiverorganisasjonen Virke for å forhandle om lønna til de cirka 350 bensinstasjonsansatte som er omfatta av energistasjonsoverenskomsten.

– Tillegga for kvelds-, natt- og helgearbeid kommer til å bli en stor del av forhandlingene, sier HK-nestleder og forhandlingsleder Lena Reitan til HK-Nytt.

Bakgrunn: Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk. Vil ha ny tariffavtale

Vern mot trakassering og trusler

– Vi håper også at vi kan enes om en tekst som går på risikovurdering av natt- og aleinearbeid. Det er en stor utfordring på bensinstasjonene, sier Reitan.

Ansatte på bensinstasjon har tidligere varsla om trusler, vold, utskjelling og trakassering på jobb.

En undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K viste at halvparten av de ansatte i kjeden opplevde trakassering på jobb i 2023, ifølge NRK.

Et resultat av slike risikovurderinger kan for eksempel være at man ikke skal være aleine på jobb nattetid i visse perioder.

– For eksempel når det er russetid og man veit det kan komme seks busser innom i løpet av ei natt, sier Reitan.

Reitan forteller at HK også vil kreve at bensinstasjonsansatte skal få lønn av arbeidsgiver under sjukdom, slik forbundet fikk gjennomslag for i forhandlingene om landsoverenskomsten i 2022.

I dag må ansatte sjøl kontakte Nav for å få sjukepenger etter 16 dager.

Landsoverenskomsten er tariffavtalen til over 20.000 ansatte i varehandelen.

Vil øke lønna

HKs hovedkrav i forhandlingene er økt kjøpekraft til medlemma. Da må lønna øke mer enn prisene.

Lønnsøkninga vil komme gjennom et generelt tillegg som alle får, men HK vil også at arbeid på natt, kveld og helg skal bli bedre betalt.

– Det er en lang vei, men det er dit vi ønsker oss, sier Reitan.

Lena Reitan

Brian Cliff Olguin

Vil ha ny tariffavtale

Da HK forhandla med Virke om landsoverenskomsten tidligere i vår, var også energistasjonsoverenskomsten et tema. HK ønsker å innlemme bensinstasjonene i landsoverenskomsten.

De ansatte mener arbeidet ligner såpass mye på det i butikk og kiosk at det vil være naturlig at de er omfatta av samme avtale. De mener også forskjellen i lønna er svært urettferdig.

– Vi vil ha lik lønn for likt arbeid. Det er ikke noe enklere å jobbe på bensinstasjon enn i butikk, sa tillitsvalgt på YX Gråmyra Monica Rønning til HK-Nytt i mars.

Men dette ønsker ikke Virke. De mener det blir for dyrt for bensinstasjonene om de ansatte skal få samme lønn som i resten av varehandelen.

Og med kun 350 medlemmer på 113 bensinstasjoner vil det bli en tøff jobb å få gjennom HKs krav i forhandlingene med Virke, tror Reitan. Totalt jobber litt under 10.000 arbeidstakere på Norges 2.022 bensinstasjoner.

– Vi er helt enige med medlemmene om at det er urettferdig at satsene er så ulike mellom tariffavtalene. Det blir vår oppgave å finne løsninger. Men da trenger vi større kampkraft, sa Reitan i mars.