Lønnsoppgjøret

3.000 kontor- og logistikkansatte har fått ny lønn

– Vi hadde en veldig god tone, sier en fornøyd HK-leder Christopher Beckham.
GOD TONE: Forhandlingene mellom HK og NHO kom i mål før fristen.

Brian Cliff Olguin

herman@lomedia.no

Handel og Kontor (HK) og NHO er enige i lønnsoppgjøret til om lag 3.000 kontor- og logistikkansatte omfatta av standardoverenskomsten.

– Vi er glade for å ha kommet til enighet i årets tariffoppgjør. Det generelle tillegget økes med sju kroner, noe som er et godt utgangspunkt før de lokale forhandlingene, sier forbundsleder Christopher Beckham i en pressemelding

Standardoverenskomsten organiserer kontor- og logistikkansatte i en rekke bransjer. Alt fra bedriftsidrett til produksjonsbedrifter. Dette er avtalen mellom HK og NHO som omfatter flest medlemmer.

Les også: Hvordan blir sju kroner i timen til 5,2 prosent i lønnsøkning?

Dette er HK og NHO enige om:

• Generelt tillegg på 7 kroner i timen. Dette tillegget vil alle på overenskomsten garantert få. Tillegget er i tråd med frontfaget, ifølge Beckham.

• Garantilønnssatsene reguleres opp med 4,7 prosent. I pressemeldinga til HK kan du se tabellen med de nye satsene.

• Et partsutvalg skal sette i gang med arbeidet med å se på kompetanse.

• Det såkalte idrettsbilaget som regulerer pensjonen til ansatte i idretten forblir i tariffavtalen. Et utvalg skal gjennomgå bilaget.

• Et utvalg skal gjennomgå hele tariffavtalen for å modernisere og forenkle den. Avtalen bærer preg av at det er den eldste HK har med NHO, ifølge Beckham.

• HK fikk ikke gjennomslag for lønn når man er borte på grunn av planleggingsdager i barnehage, SFO/AKS og grunnskole.

• HK avviste også en rekke av NHO sine krav om endringer i tariffavtalen.

Protokollen fra forhandlingene vil bli publisert på HK sine nettsider når den er klar.

Trykk her for å få nyheter fra HK-Nytt rett i e-postkassa

Fornøyd forbundsleder

– Vi hadde en veldig god tone under forhandlingene. Det er viktig at vi som sentrale parter har, sier Christopher Beckham til HK-Nytt fredag morgen.

Partene hadde satt av både torsdag og fredag til forhandlingene, men blei ferdige før tida torsdag kveld.

Forbundslederen understreker at lønnsoppgjøret er i tråd med frontfaget, men at det nå avhenger av lokale lønnsoppgjør ute på arbeidsplassene.

– Dette er en overenskomst med gode tradisjoner for lokale forhandlinger, så dette skal gå veldig bra, sier Beckham.

I frontfaget blei partene enige om en lønnsvekst på 5,2 prosent. Det betyr at partene i dette oppgjøret også regner med at lønnsveksten blir 5,2 prosent etter lokale lønnsforhandlinger i bedriftene.

HK-Nytt har uten hell forsøkt å få en kommentar fra NHOs forhandlingsleder Hilde-Marie Martinsen.

Les også: Fagforeninga betalte for smilet til Fredrik

Uravstemning

Nå skal medlemma omfatta av standardoverenskomsten stemme over resultatet i en uravstemning.

Disse medlemma vil få informasjon og det de trenger for å stemme på sms og/e-post, ifølge HK.

Fristen for å stemme over overenskomsten blir 29. mai, ifølge forbundsleder Christopher Beckham.